Robijn Sensation 4D Experience

projectcase-1

Uitdaging

Robijn (Unilever Nederland) introduceerde voorjaar 2010 haar nieuwste premium wasverzachter Robijn Sensation Passiebloem. Men zocht naar een effectieve én innovatieve media aanpak voor het genereren van trial, als onderdeel van de totaalcampagne. Maar ook als wapen in de concurrentiestrijd binnen de categorie wasverzachters met hoge prijspromotiedruk en sterke spelers zoals Lenor, Silan en Private Labels.

Oplossing

Mediativity kwam op het idee om de TV campagne (“een feest van geuren uit één dopje”) vierdimensionaal door te vertalen naar een innovatief In- & Near Store media concept om consumenten te verrassen, te vermaken en te verleiden tot aankoop: Robijn Sensation 4D Experience.Een innovatieve tour langs winkelcentra in heel Nederland waarbij consumenten het product konden zien, horen, voelen én vooral ruiken. ´s Werelds beste “geur DJ”, Aroma Jockey ODO7, trok de aandacht van het winkelende publiek met het draaien van sensationele geuren en dat was een primeur in de Nederlandse winkelcentra!

Het was één groot feest van frisse geuren en kleuren, salsadanseressen (in originele TVC kostuums), confetti, ballonnen, cadeautjes, swingende muziek (o.a. via “sound douches”) en parfumstrookjes met een speciaal ontwikkeld parfum van het product. 1.500.000 consumenten genoten ervan en er werden 750.000 samples uitgedeeld zodat men ook thuis “een feestje van geuren” kon bouwen.

De 4D Experience werd op locatie opgevolgd door een drietal strategisch geplande en innovatieve touchpoints: “Sales on the Spot” (productverkoop door marktkoopman vanuit marktkraam voor ingang van supermarkt) en daarna nog twee winkelvloerpromoties met geurwobblers en een wedstrijd met kans op kaarten voor de musical “Petticoat”.

Resultaat

Deze case bevat zowel vernieuwende media, innovaties binnen bestaande media als nieuwe combinaties van media en is niet alleen nnovatief maar vooral ook erg effectief:

– Conceptuele doorvertaling van ATL (TV) naar BTL (In- & Near Store)

– 4D Experience met “geur DJ”, speciaal ontwikkeld parfum, sound douches en salsa danseressen

– 1.500.000 consumenten bereikt, geboeid en gebonden via 4D zintuiglijke prikkels

– Vier strategisch geplande touchpoints voor communicatie én verkoop

– Nieuw “Sales on the Spot”-concept boost verkopen

– Gerealiseerde trial ver boven doelstelling

– Verkopen Robijn Sensation Passiebloem 2010: ver boven doelstelling

– Significante marktaandeelwinst

– Groei categorie door toevoeging van emotie en beleving hetgeen nieuwe gebruikers naar de categorie trok en aankoop van premium proposities stimuleerde

– Veel positieve reacties van consumenten: “Robijn, de meest geliefde wasverzachter van Nederland”.

Deze case werd ingezonden voor de MWG AMMA AWARDS 2010 in de categorie “Beste Media Innovatie”.

Robijn Sensation. The Sensational Smell of Success.

Lyne Biewinga (Senior Brand Manager Robijn Unilever Benelux): “Theo is creatief, innovatief, doelgericht en plezierig om mee te werken. Hij heeft enorm veel kennis en oog voor detail.”

Terug naar het overzicht