Top-10 Trends Sanoma Media Parade 2012 (Dag 3)

Gisteren (19 april 2012) nam ik deel aan de 3e dag van de Sanoma Media Parade in Hoofddorp. De Sanoma Media Parade is een driedaags evenement waarin Sanoma via een stuk of 100 workshops aan de buitenwereld laat zien wat het bedrijf allemaal te bieden heeft en welke thema’s er zoal spelen. Aan het einde van de dag heb ik samen met een paar vakgenoten (Danae van Woudenberg – Group M, Joost den Haan – ID Est Communicatie en Rob Lucassen – Bindinc.) nagesproken over wat we nou de meest opvallende trends vonden.

Hier komen ze dus, onze Top-10 Trends van Dag 3 van de Sanoma Media Parade 2012:

1. Neuromarketing is the Next Big Thing.
Niet nieuw op de agenda, maar prachtige praktijkvoorbeelden tijdens “Het mediabrein verder ontrafeld”. Hersenonderzoek laat zien dat de “beloningshersendeeltjes” oplichten als consumenten een product zien, terwijl het juist de “pijnhersendeeltjes” zijn bij het zien van de prijs van het product! Uiteindelijk vind er een koppeling van hersenindrukken plaats en komt de consument tot een afweging cq. oordeel omtrent de koopbeslissing. Boeiend! Willen we nog veel meer over weten!

2. Alle informatie wordt digitaal en de eindgebruiker bepaalt waar, wanneer en hoe die informatie opgediend wordt.
Nicholas Negroponte beschreef het al in 1982 in “Being Digital”. Tsjonge wat had die Nicholas dat al goed gezien in 1982 zeg! De sessie “Met je tablet voor de TV” door SBS Broadcasting was een voorbeeld hiervan, maar ook de sessie “Hoe werken ze bij NU.nl”.

3. Uitlezen van de hersenen wordt mogelijk.
Het gaat mogelijk worden om onze hersenen uit te lezen via een apparaatje. In “Feed your Followers: The Future!” lieten trendwatchers Lieke en Richard Lamb spectaculaire voorbeelden daarvan zien. We hebben nog even tijd nodig om daar een aantal zinvolle toepassingen bij te bedenken maar da’s een kwestie van tijd. Het echtpaar Lamb had overigens een flitsende, ietwat te theatrale, show daar vonden we.

4. Nieuws blijft GRATIS voor altijd. Verdieping, verrijking, duiding en kwaliteit blijft betaald.
Zo. Daar zijn we eindelijk eens uit zeg. Hebben we jaren over lopen denken en praten in de branche.

5. We hebben een 7e P in de marketingmix. De P van Participatie.
En daar kun je co-creation, crowdsourcing, open innovation, user generated etc. onder verstaan.

6. Je kunt een hoop lol beleven en leren over de 20 leukste merken als je 5 maanden op reis gaat in een Volkswagen busje.
Het verhaal en de Brand Expedition van Martijn Arets is niet gemakkelijk na te vertellen en gelukkig heeft hij er een boek over geschreven. Eerlijk is eerlijk: erg leuk en innovatief!

7. Twitter is het snelst in nieuwsverspreiding. Maar het nieuws is alleen niet altijd correct.
We hebben onderbouwing gezien met tijdsgrafieken. Twitter op 1 qua snelheid. Online op 2. Radio op 3. TV op 4. En de kranten op 5.

8. Second Screen Apps gaan doorbreken.
SBS kondigde aan dat er voor bijna alle TV programma’s relevante Second Screen content gaat komen. We hebben in de sessie “Met je tablet voor de TV” leuke toepassingen gezien. Daarbij kun je denken aan zeer gedetailleerde statistieken tijdens een live voetbalwedstrijd maar ook aan achtergronden, gedetailleerde informatie of filmpjes bij een reisprogramma.

9. Vrouwen hebben echt wat met Online.
De outtake van de sessie “Digitale Dames” (in een bloedhete zaal bomvol met vrouwen) was dat vrouwen bijzonder actief online zijn. Ze kijken niet alleen… maar ze kopen ook! En Sanoma bedient ze met meer dan 100 websites en talloze Apps. We hadden het er nog even over of het zinvol zou zijn om e-Shops te voorzien van een specifiek, op geslacht gebaseerd, user interaction design. Kortom een website ontwerp specifiek voor vrouwen en mannen. Omdat we denken dat mannen en vrouwen toch anders denken en doen… Het zou ons echt niet verbazen als je binnenkort op de homepage van www.wehkamp.nl ziet: “Bent u een vrouw? klik hier”. “Bent u een man? klik hier”. Mark our words please.

10. Facebook is momenteel DE trendsetter waar we allemaal geboeid naar kijken en luisteren.
Er kwamen veel vragen aan Arno Lubrun (Directeur Facebook Benelux) tijdens de sessie “Face to face met Facebook” in een afgeladen volle zaal, maar gek genoeg vroeg niemand iets over de naderende beursgang/IPO waar hij overigens ook vast niks over mag zeggen. “Technology is finally catching up with human behavior”, aldus Lubrun. Doel van Facebook is het “connecteren van mensen en het delen van informatie”. Nu het zo slecht gaat met NOKIA komt de slogan “Connecting People” vast snel en goedkoop beschikbaar voor Facebook… Wat ons vooral interesseerde was het voorbeeld van Wal-Mart in de VS die haar Customer Loyalty Card gekoppeld heeft aan Facebook. Moet je voorstellen dat Albert Heijn in Nederland niet alleen de informatie van de Bonuskaart heeft (en evt. Airmiles) maar ook nog eens alles wat je op Facebook hebt gedeeld. De privacy-stekels van enkele toehoorders in de zaal kwamen al omhoog. Facebook is vooral bang voor “2 jongens die nu in een garage ergens mee bezig zijn wat zij nog niet weten”. En verder vraagt Facebook zich serieus af waarom er zoveel over eten gepost wordt.

Het was een inspirerende dag. Wederom goed georganiseerd door Sanoma. Een echt visitekaartje voor ze! Complimenten!

Tim Akkerman van Di-rect sloot de dag af met zijn gitaar tijdens de borrel.

We hebben geleerd dat het zinvol is om een dergelijke dag af te sluiten met een hapje eten terwijl je samen met een aantal vakgenoten de dag doorneemt en waarnemingen, bevindingen, grote lijnen en trends bespreekt. Da’s niet alleen nuttig maar ook leuk!

PS (soort van 11.): De nieuwe Bavaria VDress jurkjes zien er dit jaar niet uit.
We adviseren Bavaria om volgende keer een aantal jonge modeontwerpers te vragen een paar leuke ontwerpen te maken en die vervolgens online te laten beoordelen door het publiek. Daarbij wellicht wel leuk om de scores van mannen en vrouwen afzonderlijk te rapporteren.

 

 


door info@mediativity.nl op 20 Apr 2012

Geplaatst in: Cases, Events, Nieuwe mogelijkheden, Overige inspiratie, Praktijkvoorbeelden, Trends 2012

Tags: 19 april 2012, events, mediativity, Sanoma, Sanoma Media Parade, Theo van de Kamp, trends


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *